top of page

DNA isoleren uit speeksel

Ik vind het erg leuk om thuis wat experimenten te doen. Zoals je kunt zien, is mijn 'uitrusting' verre van professioneel, maar het is goed genoeg voor kleine testjes thuis.

Onlangs ontdekte ik een manier om je eigen DNA uit speeksel te isoleren. Ik had niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn, maar dat was het dus wel. Ik ben niet helemaal zeker van de nauwkeurigheid van deze methode omdat ik het niet heb kunnen bewijzen met enkel het thuis uitvoeren van deze proef. Er kunnen ook andere moleculen zijn die uit het speeksel worden geïsoleerd, maar dit is niet waarneembaar met de gebruikte middelen. Omdat ik niet zeker ben van de volledigheid van de methode, zie ik dit experiment als iets om voor de lol te doen, niet voor echt 'onderzoek'.


Hoe kan DNA worden geisoleerd uit speeksel

Maak om te beginnen een verzadigde keukenzoutoplossing. Dit doe je door een half glas water te nemen en het zout beetje bij beetje toe te voegen. Zorg ervoor dat de oplossing na elke toegevoegde portie geroerd wordt. De oplossing is verzadigd wanneer het zout niet meer oplosbaar is. Dit punt is bereikt wanneer er zoutkristallen op de bodem van het glas liggen.


Neem nu een kleine slok van de oplossing en spoel ermee gedurende ten minste tien seconden. De grote hoeveelheid zout is nodig om de cellen in de slijmvliezen in de mond los te maken. Ja, de hoeveelheid zout is niet fijn. Het smaakt eigenlijk heel slecht, maar het is het waard voor de wetenschap, toch? Na de tien seconden, die waarschijnlijk als een eeuwigheid aanvoelden, kun je eindelijk alles uitspugen. Vang alles op in een schoon glas of beker.


Voeg vervolgens een kleine hoeveelheid afwasmiddel toe en roer de oplossing. Het afwasmiddel zal de cellen openen, zodat het DNA vrij door de oplossing kan bewegen. Neem nu wat alcohol met een concentratie van 70 % of meer(ethanol) en een pipet. Voeg langzaam druppel voor druppel de alcohol toe aan het speeksel-zoutwatermengsel. De alcohol zorgt ervoor dat alle DNA-moleculen aan elkaar blijven plakken. Als er voldoende alcohol is toegevoegd, zouden er witte strepen moeten verschijnen. Dit zou eruit moeten zien als de afbeelding hierboven. De zwarte pijl geeft een witte streep aan. Op een gegeven moment zullen er geen nieuwe strepen meer verschijnen. Dit betekent dat je al het DNA zichtbaar hebt gemaakt. Je kunt deze ‘draadjes’ nu eruit halen en op een oppervlak laten drogen, waar ze kleine stukjes vormen.


Gefeliciteerd! Dit is jouw DNA!


Mijn resultaten

Ik kon vijf stukjes DNA verzamelen. De stukjes lijken groot op deze foto, maar ze zijn vrij klein. Na volledig drogen waren ze slechts een derde van de hier getoonde grootte. Ik weet nu niet wat ik met dit DNA moet doen, dus ik bewaar het gewoon als herinnering aan dit leuke experiment. Misschien kan ik het nog eens onder een microscoop leggen en kijken hoe het eruit ziet.






15 views0 comments
bottom of page